A 2010-ben Gábor-konferenciaként megrendezett megemlékezésünk Épületszerkezeti Konferencia-sorozattá nőtte ki magát, és mára a szakma egyik kiemelkedő közéleti rendezvényévé vált.
Az első években célzott épületszerkezeti témaköröket jártunk körül, majd az utóbbi alkalmak során – az építészeti megformálást, és annak műszaki megvalósíthatóságát alátámasztó páros előadások keretében mutattunk be említésre méltó megépült vagy éppen tervezőasztalon lévő épületeket.
Hisszük és valljuk, hogy „az ördög a részletekben lakik”, azaz épületeink csak akkor működhetnek hosszú távon is megbízhatóan, amennyiben a művészi formaalkotáshoz alapos, és igényes részletképzések tartoznak. Ehhez szinte már a tervezés első lépésétől kezdve e kérdésekben járatos építészMÉRNÖKI közreműködés szükséges. Ebben nagy szerepet játszanak a megfelelő jártassággal rendelkező, az épületszerkezetek tervezése kérdésköreiben elmélyült tudással rendelkező, ez irányban elkötelezett szakmagyakorló kollégáink.
E jártasság valamennyi épülettípus esetén szükséges, és természetesen tetten érhető a közlekedéshez kapcsolható épületeknél is. Itt – egyes különleges esetekben, pl. föld alatti épületeknél – a szokásostól eltérő műszaki megoldások lehetnek indokoltak, melyek a teljesítmény-elvű tervezésben más megfontolásokat, anyaghasználatot, illetve szerkezetkialakítást igényelhetnek, beleértve az egyre gyakoribb „zöld épületszerkezetek” alkalmazását is.
A 2023. évi, XIII. Épületszerkezeti Konferencia témája a földi, földalatti, vízi és légi közlekedést kiszolgáló épületek.
Ez évben külön kiemelt, bevezető téma városaink fenntarthatósága és azok fenntartható közlekedése.
A bemutatásra méltó, már megvalósult vagy tervezett példák bemutatásán túl szokásos „épületszerkezeti blokk” foglalkozik az adott épületek egyes tűzvédelmi, hangszigetelési, különleges energetikai, és részletkezelési problémáival is, ezzel adva megfelelő ajánlásokat a résztvevő szakmagyakorló építészmérnökök számára.
I. Kitekintés:
Beleznay Éva tanácsadó, HuGBC
Egy fenntartható közlekedési koncepció
II. Épületek, épületszerkezetek
Hajnal Zsolt, Kendelényi Péter, Hajnal Építész Iroda
Horváth Sándor, Kis Viktória, Pataky és Horváth Építésziroda (Székesfehérvár, gyalogos felüljáró)
Intermodalitás és királyi elegancia
(az új Gödöllői vasútállomás, Keleti pályaudvar Lotz-terem, Budapest Székesfehérvár MÁV vonal perontetői, Székesfehérvár gyalogos felüljáró)
Erő Zoltán, Palatium Stúdió
Horváth Sándor, Pataky és Horváth Építésziroda
Metróállomások lelkivilága
Balázs Csaba, Balázs és Vecsey Építésziroda
Szentkirályi-Tóth Ferenc tájépítész, Green Wall Design
Egy zöldhomlokzatos parkolóház – Veszprém, Acticity
Tima Zoltán, Németh Tamás, KÖZTI
Schreiber Gábor, Pataky és Horváth Építésziroda, S-4 Mérnökiroda
A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér fejlesztései 2010 után
Gurdon Balázs, Csapó Balázs, Paragram Stúdió
Skublics Márk, Szakács Nándor, FŐMTERV
Kálvin Tamás, Pataky és Horváth Építésziroda
Az M3 Deák téri állomás akadálymentesítése – alagút a tér alatt
III. Általános épületszerkezeti előadások:
Dr Takács Lajos, tanszékvezető egyetemi docens
Farkas Flóra, okleveles építészmérnök, tűzvédelmi tervezési szakmérnök
Elektromos járművek töltése és tárolása épületen belül – tűzvédelmi irányelvek fejlesztése
Mesterházy Beatrix, BME Épületakusztikai laboratórium
Nagy Attila, BME, Épületakusztikai laboratórium
Épületek védelme közlekedési eredetű zaj- és rezgésterhelés ellen
Pataky Rita, Széchenyi-díjas okleveles építészmérnök, egyetemi mestertanár
Parkolószinteken kialakított egyéb rendeltetésű terek épületszerkezeti megoldása